Η μοναξιά της πρωτοπορίας του ΣΑΒΒΑ ΜΙΧΑΗΛ
Το κείμενο που ακολουθεί είναι από την παρουσίαση του βιβλίου της Lena Hoff "ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΛΑΣ-ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΑΠΤΗΣ, ΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ 1967-1984", που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΑΓΡΑ το 2002, και παρουσιάστηκε στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ, στις 28 Μαρτίου 2003. Το ίδιο αυτό κείμενο δημοσιεύεται και στην ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ.
Δεν γράφω για να διαβαστώ αλλά για να ξαναδιαβαστώ(1). Ο Νικόλας Κάλας δεν μιλάει για τον εαυτό του μόνο, για τη μοίρα των ποιημάτων του και των άλλων κειμένων του. Μιλάει για τη μοίρα της κάθε πρωτοπορίας. Η πρωτοπορία, αιχμή της εποχής της κι ενάντια στο κυρίαρχο Πνεύμα της εποχής, γράφει με τη γραφίδα, το χρωστήρα, τη πράξη, το λόγο, τη σκέψη προσδοκώντας όχι το άμεσο αντίκρυσμα αλλά sub specie futuri , από τη σκοπιά του μέλλοντος, τον Κόσμο που έρχεται.
Από τούτο αναγνωρίζεται μια πρωτοπορία: if there is a future in every past that is present(2), κατά πώς γράφει κι ο James Joyce στο Finnegans Wake, από το αν υπάρχει το μέλλον σε κάθε παρελθόν που είναι παρόν. Μέλλον υπάρχει σε κάθε γραφτό του Κάλας που γράφτηκε στο παρελθόν και έρχεται στο παρόν, κομμάτι - κομμάτι, τα τελευταία χρόνια, με φοβερή καθυστέρηση, διαβαίνοντας μέσα σε ένα μπουκάλι τους ωκεανούς. Κάθε κείμενό του πρέπει να ξαναδιαβαστεί. Κάθε ποίημα, κάθε στοχασμός του ή και κάθε επιστολή που στέλνει σαν ποιητής σε ποιητές, σαν επαναστάτης σε επαναστάτες, σαν τροτσκιστής Νικόλας Κάλας στον παλιό γραμματέα της Τέταρτης Διεθνούς και σύντροφό του Μιχάλη Ράπτη ή Πάμπλο(3), σαν ποιητής Κάλας στον ποιητή Ουίλιαμ Κάρλος Ουίλιαμς(4).
Η πρωτοπορία κρίνεται κι αναγνωρίζεται από τη σκοπιά του μέλλοντος. Εμφανίζεται πάντα σε μεταβατικές εποχές, όταν αυτό που πεθαίνει δεν χάθηκε ακόμα κι ό,τι κυοφορείται δεν είδε ακόμα το φως. Σε εποχές, δηλαδή, παρακμής, κρίσης κι επανάστασης.
Η παρακμή, όπως μας έδειξε κι ο Χέγκελ(5),είναι η αρνητική εμφάνιση μιας αναδυόμενης νέας αρχής ιστορικής ανάπτυξης. Η αρνητικότητα αυτού που δεν υπάρχει ακόμα αλλά γεννιέται, σχεδόν πάντα οδυνηρά, αυτό το λανθάνον, το πεδίο των δυνατοτήτων που αναμοχλεύεται κι ενεργοποιείται σαν ηφαίστειο είναι κι ο τόπος κάθε πρωτοπορίας στην Ιστορία και στη Τέχνη. Τόπος μοναξιάς σαν τον Καύκασο, όπου μόνη συντροφιά έχει ο Προμηθέας Δεσμώτης το όρνιο που του τρώει τα σωθικά, το κράτος και τη βία.
Ποια αξία, όμως, τάχα μπορεί να έχουν τατιποτένια πλούτη κι οι δόξες της ματαιότητας μπροστά στη φωτιά και τις ελπίδες που έφερε ο Δεσμώτης στους θνητούς; Υπέρτατη ευτυχία δεν είναι η απόλαυση του παρόντος αλλά η προετοιμασία του μέλλοντος(6) έλεγε ο μόνος πραγματικός δάσκαλος του πρωτοπόρου Σπιέρου/ Κάλας, ο ιδρυτής του Κόκκινου Στρατού και της Τέταρτης Διεθνούς Λέον Νταβίντοβιτς Τρότσκυ.
Τη πιο μαύρη στιγμή, «όταν σήμαινε μεσάνυχτα στο αιώνα» που πέρασε, δυό μόλις χρόνια από την δολοφονία του Τρότσκυ, το 1942,ενώ μαίνονταν ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος κι οι πρωτοπορίες είχαν σκορπίσει στις άγριες ερημιές, ο Νικόλας Κάλας έγραφε το άρθρο Ο Νέος Προμηθέας και κόμιζε φλογωπόν πυρ(7) κατακεραυνώνοντας ασυμβίβαστα, όσους υποχωρούσαν μπροστά στα δεινά των καιρών, σπέρνανε σκεπτικισμό ή ζητούσαν καταφύγιο στο μύθο, ακόμα και τον αγαπητό του σύντροφο εν όπλοις, εν Λόγω και Φαντασία, τον γενάρχη του υπερρεαλισμού Αντρέ Μπρετόν: Σήμερα δεν είναι απλά άχρηστο, γίνεται και αντιδραστικό να εκλογικεύει κανείς την ανησυχία και να τη μετατρέπει σε αμφιβολία, όπως κάνει ο Μπρετόν- για να μη σχολιάσω την πρότασή του για τη δημιουργία νέου μύθου. Το να διαδίδει κανείς το ευαγγέλιο της αμφιβολίας σε μέρες αγωνίας είναι σαν να στέλνει μπαχαρικά στους πεινασμένους πληθυσμούς της Ευρώπης(8).
Ο Κάλας έμεινε ανυποχώρητος και συχνά μόνος. Ζητούσε από τους άλλους, προπαντός τους ποιητές, να μείνουν ακλόνητοι μαχητές κατά της βαρβαρότητας μιας εποχής της παρακμής. Ο ρόλος που άλλοτε έπαιξε η Ελλάδα κατά των βαρβάρων είναι ο ρόλος και τώρα της πρωτοπορίας: Κανείς δεν ξέρει ποιοί θα είναι οι Μαραθώνες του μέλλοντος, γιατί οι Πέρσες είναι πια παντού κι αυτό που εννοούμε ως Ελλάδα- η πνοή χωρίς την οποία δεν μπορεί να επιτευχθεί νέα πρόοδος- είναι για την ώρα περιορισμένη σε πολύ μικρές ομάδες. Αλλά κι αυτές είναι παντού[...]
Τους ποιητές δεν τους πιάνει ίλιγγος, πρέπει να τους εμπνεύσει ο Αισχύλος, αυτός που αποκαλύπτει τον Προμηθέα- ο ποιητής-πολεμιστής Αισχύλος είναι Προμηθεϊκός(9).
Ο ποιητής-πολεμιστής Κάλας ήταν μήπως «υπεραισιόδοξος» για τους νέους Μαραθώνες κατά των βαρβάρων και την επανάσταση; Περιέργως συχνά θεωρούνται «υπεραισιόδοξοι» άνθρωποι που ζουν σε τραγική μοναξιά και με εντονότατη την αίσθηση του Τραγικού και της ματαίωσης. Τους αποκαλούν «υπεραισιόδοξους» μόνο και μόνο γιατί επιμένουν πεισματικά να μένουν ανυποχώρητοι, έργω και λόγω, απέναντι σε Μήδους και μηδίσαντες. Ο Κάλας, αυτός ο λάτρης του Αισχύλου, δεν ζητάει
...απ τον νού σου ολότελα να βγάλεις
της Τραγωδίας τον Λόγο τον λαμπρό
αλλά θυμίζει στους σύγχρονους Νέους της Σιδώνος ότι αυτό που δίνει αξία στο Λόγο είναι το γεγονός μόνο που μες στων στρατιωτών τες τάξεις, τον σωρό πολέμησες και συ τον Δάτι και τον Αρταφέρνη(10)
Πώς να δεχτούν οι σημερινοί Σιδώνιοι νεανίες κι οι όχι τόσο νεανίες, ότι ο μέγας υπερρεαλιστής ποιητής και θεωρητικός της Τέχνης Νικόλας Κάλας δεν είναι κάποιος βολεμένος πάπας του μεταμοντερνισμού αλλά εκείνος που- όπως φέρνει στο φώς η Lena Hoff- το 1942, ακριβώς όταν έγραφε το Νέο Προμηθέα, έγραφε στον Sherry Mangan, Αμερικανό τροτσκιστή, ποιητή και περιπλανώμενο της επανάστασης ανάμεσα σε Ευρώπη και Λατινική Αμερική, τα παρακάτω βαρυσήμαντα: «The only important problem now is the revolution and we must devote all our energies to the accomplishment of political tasks- Tο μόνο σημαντικό πρόβλημα τώρα είναι η επανάσταση και πρέπει να αφοσιωθούμε ψυχή τε και σώματι στη πολιτική δουλειά(11)...»;